Οι καλοκαιρινές διακοπές φτάνουν σιγά σιγά στο τέλος τους, μικροί και μεγάλοι επιστρέφουμε στις βάσεις μας και όσο ο Σεπτέμβριος πλησιάζει, τόσο πιο κοντά είμαστε και στην ημέρα επιστροφής των παιδιών στο σχολείο. Αυτή η περίοδος αποτελεί μια μετάβαση για τα παιδιά που συχνά είναι γεμάτη με ανάμεικτα συναισθήματα, και όπως όλες οι μεταβάσεις και οι αλλαγές, έτσι και αυτή αποτελεί ένα φυσιολογικό μέρος της ζωής των παιδιών. Τι μπορούμε ως γονείς να κάνουμε για να βοηθήσουμε τα παιδιά να προετοιμαστούν με τον πιο ομαλό και ήρεμο τρόπο για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς;
- Συζητάμε για την επιστροφή στο σχολείο και τη νέα καθημερινότητα μαζί τους, ενθαρρύνοντάς τα να εκφράσουν τις σκέψεις και τις ανησυχίες τους. Είναι βοηθητικό να ρωτήσουμε τα παιδιά για το πώς πιστεύουν ότι θα είναι φέτος στο σχολείο και μετά να εξηγήσουμε και να περιγράψουμε τι θα συμβεί και ποιο θα είναι το πρόγραμμά τους. Για παράδειγμα, μπορούμε να τα ενημερώσουμε για το πώς θα πηγαίνουν στο σχολείο, ποιος θα τους παίρνει από το σχολείο και τι θα κάνουν μετά. Σε πολλά παιδιά δεν αρέσει η αλλαγή ή φοβούνται πράγματα που δεν καταλαβαίνουν ή δεν γνωρίζουν. Το να τους ενημερώσουμε για το τι θα συμβεί μόλις επιστρέψουν στο σχολείο θα τους βοηθήσει να διαχειριστούν τυχόν ανησυχίες.
- Προσαρμόζουμε σταδιακά τη ρουτίνα ύπνου των παιδιών, αρκετές ημέρες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Σίγουρα δεν θα είναι μια εύκολη διαδικασία και το κάθε παιδί θα χρειαστεί τον χρόνο του, όμως είναι απαραίτητο να ρυθμίσουν τις ώρες ύπνου έγκαιρα, ώστε να προσαρμοστούν πιο ομαλά στο σχολικό ωράριο και τις απαιτήσεις της νέας καθημερινότητας.
- Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να επικοινωνήσουν με φίλους από το σχολείο. Εκτός από διασκεδαστικό είναι και μια ευκαιρία να μοιραστούν σκέψεις και συναισθήματα με τους συνομήλικους.
- Εστιάζουμε στα θετικά που κρύβει η επιστροφή στο σχολείο. Μιλάμε για όλα όσα μπορεί να περιμένουν τα παιδιά για τη νέα σχολική χρονιά και για πράγματα που τους ενθουσιάζουν και αγαπούν στο σχολείο, έστω και τα πιο μικρά (φίλοι, αγαπημένα μαθήματα, διάλειμμα).
- Είμαστε διαθέσιμοι για τα παιδιά, δίνουμε χώρο και χρόνο να εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Θυμόμαστε πως πρώτα είμαστε εκεί για να τα ακούσουμε και επιτρέπουμε την έκφραση τόσο των θετικών όσο και των αρνητικών συναισθημάτων. Τα παιδιά συνήθως βιώνουν ανάμεικτα συναισθήματα για την επιστροφή στα σχολεία, όπως άγχος, αγωνία, περιέργεια, ανυπομονησία για τις αλλαγές που θα γίνουν στην τάξη ή στους εκπαιδευτικούς. Είναι καλό, επίσης, να κάνουμε ερωτήσεις στα παιδιά για το πώς σκέφτονται τα ίδια να
αντιμετωπίσουν μια ανησυχία που έχουν, εστιάζοντας στην προσωπική τους δύναμη. - Ξεκινάμε νέες ρουτίνες. Μαζί με τα παιδιά αποφασίζουμε και διαμορφώνουμε ένα σταθερό καθημερινό πρόγραμμα σύμφωνα με τις ανάγκες τους, το οποίο θα ισχύει κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς (διατροφή, ώρες ύπνου, χρήση ηλεκτρονικών μέσων, ώρες παιχνιδιού). Ίσως τις πρώτες μέρες τα παιδιά εμφανίσουν αντίσταση, άρνηση και εκνευρισμό για την επαναφορά του προγράμματος στο σπίτι, ωστόσο η σταθερότητα από την πλευρά μας τούς προσφέρει ασφάλεια και ηρεμία.
- Και τέλος, προετοιμαζόμαστε εμείς οι ίδιοι για αυτές τις αλλαγές και τις αλλαγές στο καθημερινό μας πρόγραμμα. Είναι απόλυτα φυσιολογικό να νιώθουμε άγχος και αγωνία για το πώς θα ξεκινήσει η σχολική χρονιά για τα παιδιά μας.